I dag associerer vi mest navnet Unreal med Epics grafikmotor. Men helt tilbage i 1998 udkom det første Unreal, og det var en grafisk tour de force ulig noget, jeg nogensinde havde set før. Der var flotte lyseffekter, refleksioner og (for den tid) kæmpestore baner. Selv grafikken bag den første menu var episk (pun intended).

Unreal (1998)

Man var en slags flygtning, der skulle slippe fra onde rumvæsener, som lignede noget, der var direkte lånt (stjålet) fra Predator filmen.

Unreal ligger stadig mit hjerte meget nær, for ikke nok med, at det var enormt flot, så var det også ret uhyggeligt – det synes jeg virkelig, på trods af at jeg var 15 år gammel.

For nylig udkom et spil, som læner sig hårdt op ad Unreal rent grafisk, mens det samtidig låner fra tonsvis af andre spil.

I Amid Evil starter man hver verden, med kun en økse som våben.

Amid Evil er skabt af Indefatigable, som faktisk startede på spillet helt tilbage i 1997, som en Doom-mod. Men det blev aldrig til noget.
Ideen var at lave en åndelig efterfølger til det fremragende Heretic fra 1994, og det kan man i den grad mærke, for våbnene er magiske, fjenderne er magiske og man bevæger sig rundt i baner, der absolut ikke ligner, at de foregår på jorden.

Et andet spændende element er, at Amid Evil er skabt i en blanding af 2D sprites og traditionel 3D grafik. Samtidig har udviklerne sørget for, at alt ser dejligt pixeleret ud, ikke helt ulig spillet DUSK, der udkom i 2018. Men selvom de deler visse visuelle træk, så bliver der brugt nogle teknikker, jeg ikke har set før. For eksempel har ens våben det, man kalder bump mapping, der normalt bliver brugt på 3D elementer, så de ser mere detaljerede ud – her er det dog brugt på en 2D sprite, og det ser vanvittig fedt ud.

Tempoet er latterligt højt, og jeg kan godt anbefale, at man spiller på en skærm med en høj opdateringshastighed, for fjenderne er nådesløse, både med hensyn til, hvor godt de sigter, og hvor hurtigt de bevæger sig.

Amid Evil er et vaskeægte retrospil, hvor vildt er det lige?! Det får alle mine anbefalinger, for selvom det ikke tager sindssyg lang tid at gennemføre, så kan man sagtens genspille alle banerne, da der er masser af hemmelige rum, som skal findes, før man kan hundrede-procente det.

God fornøjelse.

 

Amid Evil

Udvikler: Indefatigable

Udgiver: New Blood Interactive

 

Heretic er fra 1994, og blev bygget på den legendariske Doom Engine.

Unreal er fra 1998, og blev bygget på den første iteration af Unreal grafikmotoren