Hvem har overblik over alle de små og store udviklere i den danske computerspilbranche – og hvilke spil har de i de seneste år bragt på banen, eller forsøgt at bringe på banen?

Det har makkerparret Mikkel Lodahl og Jesper Krogh Kristiansen, og oplysningerne har de samlet i en fantastisk ny bog, der på under 100 sider giver et underholdende og opklarende overblik over en stor del af de forskellige forsamlinger af spilskabere, der har lavet både store ambitiøse og små alternative spil i de sidste 10-20 år. En del af informationerne stammer fra Jesper Krogh Kristiansens 2014-bog “Store Drømme – små mirakler”, men der er sket meget i dansk computerspil siden da.

Det er ikke en komplet oversigt – ikke alle studier er med, og man savner i den grad et register, så man kan slå ting op. Men #dkgame, som bogen hedder, er grundresearch i en meget let tilgængelig form, indtil vi har en mere omfattende, leksikal udgivelse.

Det er tydeligt, at de to forfattere har stærke følelser for stoffet. De er selv en del af den verden, de beskriver, og de ved meget om, hvordan det føles at kæmpe for en idé og forsøge at gennemføre projekter, ingen tror på.

Og de har fundet både de store succeser og de store nedture. Historien om IO Interactive er på sin vis begge dele, for de har også de forretningsmæssige elementer med. Nedture som ZeitGuyz, der måtte opgive det vildt ambitiøse spil Recoil: Retrograd, fordi investorerne svigtede deres løfte, og lukningen af Press Play-studiet, som skabte det originale Max and the Magic Marker.

Bogen er inddelt i en række kapitler, der hver gennemgår ét studie med fine lister over de spil, de har skabt. Man bliver mindet om mange spil undervejs, fra Deadlines Total Overdose, der på mange måder var banebrydende og meget imponerende, til IO Interactives charmerende Mini Ninjas – et stilmæssigt meget anderledes spil for dette studie, der ellers aldrig omtales for meget andet end Hitman.

Man fornemmer dog også på bogen, at den danske computerspilbranche ikke på nogen måde har nået sit fulde potentiale. Der er stadig langt mellem de store succeser. og hele finansieringsfasen virker til tider famlende. Det er ikke et 100% dynamisk og innovativt erhverv endnu, men med alle de historier, vi får her, er det tydeligt, at potentialet er enormt.

#dkgame, 2019

Forfattere: Mikkel Lodahl, Jesper Krogh Kristiansen.

Udgivet af Character Publishing.

Ca. 220 kr.