Når Boss Baby kommer op i de japanske biografer til marts – et års tid efter resten af verden – får japanerne til gengæld noget mere end vi andre. De får en kort forfilm, Bird Karma, instrueret af William Salazar, en af studiets trofaste og dygtigste animatorer. Han har aldrig instrueret før, men har til gengæld animeret på Dreamworks-film fra før de hed Dreamworks. Han var med i London, da studiet hed Amblimation og en af filmene var Balto.
Bird Karma bliver den første kortfilm i en ny række, hvor Dreamworks-kunstnerne skal eksperimentere med anderledes historier, figurer, teknikker og stilarter. Allerede nu er der planlagt 25 titler – og ideerne er hentet fra en række idémøder, hvor alle Dreamworks-folk har haft mulighed for at byde ind. Det har – iflg studiet selv – været meget populært og motiverende.
Det er selvfølgelig en tro kopi af det, Pixar har gjort i årevis, men bedre sent end aldrig – for der er ikke tvivl om, at netop denne praksis har stimuleret den kreative tankegang og givet plads til ideer og eksperimenter, der aldrig ville blive plads til i en spillefilm. Og Dreamworks-studierne er fyldt med dygtige folk, der helt sikkert kan mere, end det vi ser i de lange film.
Men det er heller ingen hemmelighed, at Dreamworks-filmene har været meget svingende i kvalitet de seneste år – og at der nok er stærkt brug for projekter af denne art.