Glen Keane er en af de få af den moderne tids animatorer, man tør sammenligne med de berømte Nine Old Men på det gamle Disney-studie i den gyldne tid. Med store præstationer som hovedpersonerne i Aladdin, Tarzan, The Little Mermaid, Pocahontas og Belle i Beauty and the Beast er han en af de mest ansete. Han er 63 år, og for nogle år siden forlod han Disney for at lave kortfilm og eksperimenter. Nu har han så fundet et projekt, hvor han for første gang skal instruere en hel animeret spillefilm.
Filmen hedder Over the Moon, og den handler om en pige, der bygger en rumraket for at komme op til månegudinden. “Jeg er altid tiltrukket af historier om personer, der prøver at gør noget umuligt,” siger han til AWN – og det kinesiske Pearl Studios, der har hyret ham, er også ret ekstatiske over at have fået en så højt profileret og kunstnerisk stærk animator som instruktør.
Men studiet er ikke uvant med dygtige folk, for Pearl Studios er det nye navn for Oriental Dreamworks – som Dreamworks startede og brugte til at producere Kung Fu Panda 3, men som de siden solgte igen, så studiet nu er på egen hånd.
Over the Moon er ikke deres første projekt efter Dreamworks – i 2019 er de klar med filmen Everest, og året efter skal vi så efter planen se Glen Keane-filmen Over the Moon. Men det bliver ikke i biograferne på vore breddegrader, for selvom den kinesiske premiere nok bliver på et stort lærred, er Netflix inde over – og har derfor sat sig på resten af verden. Men de har også måttet investere en ikke-offentliggjort men sikkert betydelig sum penge – og man må endnu engang rose dem for deres initiativ.
Glen Keane er nemlig en mand, man altid har ønsket at se som instruktør. Hans fornemme indsats som animator synes at rumme kimen til mere end skuespillet.
Jeg tog først notits af ham i den dynamiske og uhyggelige bjørne-kampscene i The Fox and the Hound, men da havde han allerede animeret Bernhard og Penny i The Rescuers. Bjørnesekvensen er bare så intenst komponeret, at den klart viser, at han ikke kun er en stor animator – men også en stor iscenesætter.
Flere gange har jeg fået lov at interviewe denne meget seriøse mand, der tager sin kunst mere alvorligt end de fleste – og altid har han svaret med kloge, indsigtsfulde kommentarer til sin egen kunst.
I 2014 lavede han denne smukke lille kortfilm for Nationaloperaen i Paris. Et vidnesbyrd om hans enorme talent.
Så det er meget spændende, at Glen Keane nu skal instruere en hel spillefilm – og jeg glæder mig – selvom det altså først bliver i 2020, at vi kan se resultatet.
GLEN KEANE
født 1954
Studerede på CalArts indtil 1974 og animerede siden fast hos Disney – fra
The Rescuers (1977) til Tangled (2008).
Han forlod Disney i 2012 for at udforske animationskunsten på egen hånd og har siden lavet flere kortfilm. Han er Oscar-nomineret i år for kortfilmen Dear Basketball.