Han hedder Sam Register, og han vil genskabe Looney Tunes i noget, der ligner den oprindelige form. Og da han er chef for hele Warner Bros. animations-afdeling, burde han kunne gennemføre sin egen, fantastiske plan:
“Vi anbringer de klassiske Warner-figurer i hænderne på nogle af de bedste kunstnere i branchen og i et animeret kortfilms-format, der vil bringe minder frem hos mange om dengang de første gang faldt for Bugs Bunny, Daffy, Porky og resten af banden,” siger han i en pressemeddelelse udsendt 11.juni.
Det er med andre ord ikke en opdatering af figurerne som i det ganske sjove, men meget dialog-drevne “The Looney Tunes Show”, som Sam Register også var producer på, da det kørte fra 2011-14.
Det er gammeldags kortfilm med fokus på gags, animation og enkelhed.
Hver sæson skal efter planen indeholde 1000 minutters helt ny Looney Tunes-animation, som bliver lagt ud på en mængde forskellige platforme, både lineært tv, digital og mobil. De store figurer skal optræde hver for sig og sammen i simple, gag-drevne historier. Hver film vil variere i længde – fra 1-6 minutter, hvor længden styres af plottet, og de skal både skrives og tegnes af animatorer.
Det sidste er en revolution – eller rettere: et revolutionerende skridt tilbage til Termite Terrace i tegnefilmens guldalder (1930-1955, ca.), hvor geniale kunstnere som Chuck Jones, Friz Freleng, Tex Avery og Bob Clampett skabte de måske morsomste tegnefilm nogenside. Spørgsmålet er, om Sam Register vil give de nye tegnere samme utrolige kunstneriske frihed – den frihed, der muliggjorde de geniale film.
For det var den fantastiske symbiose mellem idéfolk, animatorer, instruktører og musikere, der skabte de gamle film – og det er det samarbejde, animationsbranchen for lang tid siden droppede til fordel for live action-filmenes klare opdeling mellem manuskriptforfattere, isntruktører osv. I dag afleverer manusforfatteren sit manus og så går det videre i systemet. Dengang sad de op og ned af hinanden – så ideerne kunne flyve frit gennem rummet.
Men måske allervigtigst: cheferne holdt sig langt væk. De blandede sig ikke med strategier, visioner og kommunikationsplaner. De gad ikke, men talte pengene i stedet og lod kunstnerne i fred. Den slags er meget sjældent i dag. Og spørgsmålet er: vil Sam Register blande i detaljerne, eller vil han koncentrere sig om at skabe rammerne for de kunstnere, der har den galskab, der skal til.
De gamle kunstnere fra den gyldne tid er alle døde, så der er intet talent fra dengang, man kan trække på. Men der er en mængde unge animatorer derude, som burde kunne kastes ind i dette projekt, og som – hvis de får frihed til det – kan genoplive ånden fra dengang.
Her er lidt inspiration:
Sam Register (f.1969)
TV-producer, oprindelig chef for Cartoon Network.com, siden producer på bl.a.
Teen Titans (hvor der sjovt nok optræder en figur med navnet Dr. Samuel Register.
I dag chef for Warner Bros. Animation, som udover serierne til tv også producerer de meget roste og ofte meget kreative DC Animated superheltefilm.