af Benjamin Stegelmann

Opdatering 7.09.2020: Spillet er udkommet og anmeldes i Troldspejlet Podcast (udkommer 10.09.2020)

Lige siden From Software fik mainstream-succes med spil som Dark Souls og Bloodborne, har mange prøvet at efterligne deres opskrift på disse fantastisk svære spil. Spil som Lords of the Fallen, The Surge og Nioh har alle været en version af den opskrift, med vekslende succes, og snart får vi Mortal Shell af Cold Symmetry.
Spillet kommer senere i år til PC, PS4 og Xbox One. Vi fik den 4 juli en kort åben beta, der gav en godt fingerpeg om, hvad spillet går ud på, og hvad vi kommer til at lave i det. Lige fra starten er det tydeligt, hvor meget skaberne er inspireret af Dark Souls. Det foregår i en middelalderlig verden i fordærv, og som spiller aner man næsten intet om, hvad der faktisk foregår.
Combatten er også meget genkendelig. Man har et lettere angreb, og et langsommere, men hårdere angreb, en undvigelses-manøvre, samt nogle andre våben-specifikke angreb. Som noget nyt har man også en meget unik evne, kaldt Hardening, som laver spilleren om til sten i et par sekunder, og dermed immun overfor al skade. Denne evne kan bruges på til enhver tid, om man så står stille, eller er midt i et angreb.
Hardening giver spileren meget plads til at være mere aggressiv, men det kan være relativt svært at vide, hvornår det er bedst at bruge den.
En af Mortal Shells andre unikke egenskaber ligger i navnet – nemlig dets ’’Shells.’’
Et Shell er en krop som spilleren kan gøre brug af, og det fungerer lidt som en klasse fra et mere traditionelt rollespil. I betaen fik vi prøvet to af de fire, der kommer til at være når spillet kommer ud, en ridder/krigertype, og en rogue-agtig figur. I modsætning til de mere traditionelle klasser, kan man skifte mellem disse Shells løbende.
Disse Shells kan så opgraderes til at få nye evner og egenskaber, i stedet for at man som spiller har levels.
Spillet kommer dog også kun til at tilbyde i alt fire våben, som vi også fik prøvet to af i betaen. Det kan måske være en smule foruroligende, da det nemt kan betyde at gameplayet kan blive for ensformigt med så få våben, men det ser ud til at de alle kan opgraderes til at få unikke egenskaber.
Efter at have prøvet betaen er det klart at det er værd at holde sit øje på Mortal Shell hvis man er fan af From Softwares spil, og kan også være en god ting at tygge på mens vi venter på Elden Ring og Demon’s Souls remaken.
Mortal Shell har en planlagt udgivelse i Q3 2020 på PS4, Xbox One og Epic Games Store, med en planlagt udgivelse på Steam senere i 2021.

Mortal Shell

Udvikler: Cold Symmetry

Platform: PS4, PC, XBox One

Udkommer ca. 3.kvartal 2020.