Hver uge finder redaktionen en glemt eller overset perle, som vi gerne vil anbefale. Gammel eller ny. Succes eller fiasko. Bare noget, der er tilgængeligt, og som vi ikke synes, man skal gå glip af.
I denne uge: Portal 2
For nylig installerede jeg Portal 2 igen. Jeg havde anmeldt bl.a. Anthem og et par andre uheldige spil, som sgu fik min lyst til at spille spil, til at dale en smule. Jeg havde brug for en succesoplevelse, og fik lyst til at gennemføre nogle puzzles. Egentlig havde jeg tænkt mig at kaste mig over de community-skabte baner, fordi jeg jo havde gennemført spillet dengang jeg anmeldte det, men jeg kunne ikke helt huske historien, og jeg havde faktisk også glemt hvor genial Wheatley (fremragende spillet af Stephen Merchant) er og hvor sjov Aperture Sciences skaber Cave Johnson (spillet af J.K. Simmons) er. Så jeg startede et nyt spil, og gik i gang med at løse opgaver.
Det er her, det gik op for mig at jeg faktisk havde glemt samtlige puzzles, og det var som at spille det igennem for første gang. Hold fast en oplevelse. Udviklerne Valve har med Portal 2 skabt en efterfølger som formår at være bedre end originalen, og hvor tit sker det lige?
“THE CAKE IS A LIE!”
Den onde AI Glados er selvfølgelig med igen, og hun gør hvad hun kan for at tage livet af mig, samtidig med at hun bliver ved med at forsikre mig om at alting er helt i orden, og at jeg ikke skal være nervøs. Men hvad er meningen med alle de her tests egentlig? Prøver jeg at slippe væk, eller er jeg bare en slave hos Aperture Science og Glados? Det finder man faktisk først rigtig ud af, da den godmodige, men dumme robot Wheatley dukker op og tilbyder at hjælpe.
“GELE DER IKKE KAN SPISES”
Hvordan gør man et af de bedste puzzlespil i verden bedre? Det er ikke let, men Valve gør det ved bl.a. at tilføje forskellige væsker der enten kan få ens figur til at hoppe højere, løbe hurtigere eller lave overflader hvor man kan placere en portal. Disse væsker skal nu bruges på vanvittig kreative måder, for at komme fra a til b, og især de baner hvor man skal bruge portaler til at få sprøjtet hoppevæsken på en bestemt overflade for at kunne komme over afgrunde, er vanvittig opfindsomme. Der er flere steder hvor jeg stod i flere minutter, før der dukkede en ide til en løsning op.
Måske en af de vildeste, og bedste ideer i Portal 2, kommer ca. halvvejs inde, hvor man pludselig får forvildet sig vej ind i den ældste del af Aperture Science. Det er her man hører Cave Johnsons stemme første gang, og han guider en igennem et hav af baner, der ligner testkamre som de ville have set ud i 1950’erne. Jeg elsker den sektion, for ikke nok med at man får et indblik i hvad Aperture engang var, man kommer også om bag gardinet og får en ide om, hvordan laboratoriet er bygget – og dets størrelse (det er enormt). Der er så meget historie, som der kun bliver hentydet til, og som jeg har lyst til at vide mere om – f.eks. taler Cave Johnson på et tidspunkt direkte til nogle testpersoner, som selvfølgelig ikke lever længere. Det er noget med at de har fået sprøjtet noget krybdyrs blod ind i årene, og at de skal tage et specifikt sted hen. Den måde han siger det på, får det til at lyde som om, at de er på vej til at blive henrettet, højst sandsynligt fordi det muligvis vil mutere til noget rigtig farligt. Igen, det bliver aldrig helt klart hvad der sker, men det er pisse spændende.
“VERDENS BEDSTE PUZZLESPIL”
Portal 2 er ikke bare et af verdens bedste spil, set fra et gameplay perspektiv, men historien er simpelthen så velskrevet og sjovt at man kun kan håbe på at Valve igen vil kaste sig ud i Portal universet. Der er tydeligvis masser af univers som vi endnu ikke ved noget om, og det kribler i mig for at opleve mere Aperture Science, både i nutid og datid. Jeg nåede aldrig at kaste mig over de community-skabte baner, men det skal jeg helt sikkert, for jeg er slet ikke færdig med at løse opgaver.
Portal 2, 2011
Udvikler: Valve
Manuskriptforfattere: Erik Wolpaw, Jay Pinkerton og Chet Faliszek
Instruktør: Joshua Weier
Portal 2 kan købes via Steam butikken, på Playstation 3 eller Xbox360