Minecraft kan det. GRIS kan det. The King’s Bird kan det også. Ideen i at have en slags meditativ oplevelse, mens man spiller, er ikke ny. Men der dukker i ny og næ et spil op, som gør tingene lidt anderledes, og sådan et spil er Refunct.

Grafikken er super spartansk, og både farver og teksturer virker valgt udfra simpelhedens skyld. Refuncts verden er meget tom til at starte med, men som man får hoppet på knapper og platforme, udvides den stille og roligt til et kaotisk, men dulmende rod.

Det gælder kun om én ting: at få trykket på alle de lysende knapper og betrådt samtlige platforme i spillet. Hver gang man rører en platform, farves den grøn, og man kan bevæge sig videre. Hvis man er completionist, er det vigtigt at få kigget sig godt om, for når man først har rørt den sidste, lysende knap, har man gennemført, og det er sgu irriterende, hvis der står at man har gennemført 99.8% af spillet…

Løbende finder man ud af, at man faktisk kan svømme under vandet, bruge små elevatorpaneler som trampoliner og dobbelthoppe op ad mure. Alt sammen tricks, man skal bruge for at nå alle plateauer.

Der er ikke meget mere at sige om Refunct. Det tager cirka 30 minutter at gennemføre første gang og er bare en utroligt rar oplevelse. Der er ingen action og ingen vilde mellemsekvenser. Kun vandets blide bevægelser og små lydprompter, der gør spilleren opmærksom på: Hey, du gjorde noget rigtigt.

Refunct
Udvikler: Dominic Grieshofer
Udgiver: Dominic Grieshofer
Refunct er ude til PC, XBOX, LINUX og MacOS