Han har beriget os med store oplevelser i næsten alle genrer, for instruktøren Ron Howard er en klassisk Hollywood-professional, der kan fortælle en god historie, så alt fungerer. Fra Willow til Apollo 13, og mange flere. Men tegnefilm og animationsfilm har han ikke rørt ved – før nu, hvor han og Brian Grazers berømte Image Entertainment har etableret et samarbejde med det australske studie Animal Logic, der bl.a. har arbejdet med LEGO-Filmen og Happy Feet.
Samarbejdet omfatter fire spillefilm – og Howard skal instruere den første. Spændende er det, at han ikke har valgt et særlig oplagt eller umiddelbart kommercielt projekt. The Shrinking of Treehorn er en børnebog fra 1971, skrevet af Florence Parry Heide, der indtil sin død som 92-årig i 2011 udgav omkring 100 bøger for børn. Hendes historier er ikke så ligetil at filmatisere, og det gælder også illustrationerne.
Hun lavede tre bøger om drengen Treehorn, alle illustreret af den dybt originale og på alle måder banebrydende tegner Edward Gorey (1925-2000). Gorey har inspireret mange, f.eks. Tim Burton og den danske John Kenn Mortensen, men ingen har endnu fanget hans stil i animeret udgave. Hans univers er både mørkt og lyst, hans brug af sort tusch utrolig.

Det er med andre ord et helt specielt projekt, Ron Howard har kastet sig ud i med The Shrinking of Treehorn – for historien er også ret sær: Treehorn er navnet på en dreng, der begynder at skrumpe, da han har spillet et brætspil – men på en måde, som ingen rigtig lægger mærke til.
Det nye samarbejde melder om fire projekter – to af de andre kendes også nu. Det er Rainbow Serpent, som har rødder i aboriginal-kulturen. Her er Stuart Beattie indtil videre sat på som manuskriptforfatter. Og det er Zero, en komedie med mindelser om Pixars Inderst Inde, instrueret af Carlos Stevens.
Det nye samarbejde mellem Imagine og Animal Logic – med Paramount som distributør – kan ses som et forsøg på at bryde den monopollignende tilstand, som Disney og Universal er på vej til få på animationsfronten – samtidig med at det kan ses som et forsøg på at arbejde med nye stilarter i mainstream animation.