Jeg er GIGA fan af de nye Wolfenstein spil. De er skide flotte, tempoet er vanvittigt og historierne kunne lige så godt være skrevet på syre. Hovedpersonen B.J. Blazkowicz er nærmest skudsikker, og kan genoplives på trods af den sikre død – en ægte amerikansk helt.
Men i det seneste – Youngblood – er der noget galt. Jeg kunne ikke lige sætte min finger på det med det samme. Tempoet er stadig højt, grafikken er stadig flot og historien, omend lidt tynd – stadig ret syret. Men da jeg fornylig satte mig og kiggede mine optagelser igennem, gik det op for mig præcis hvad problemet var. Alt for mange HUD (heads up display) elementer på skærmen.

Ja ja, det her er et af de mere voldsomme tilfælde, jeg er stødt ind i. Men det illustrerer meget fint min pointe. Notifikationer om, at jeg har samlet ammunition, penge og health op i venstre side. I midten fra toppen en notifikation om, at min makker har givet mig lidt energi, og en grafik over hovedet på en fjende, der viser hans health og hvilken type fjende han er. Nederst mit health, hvor meget armor jeg har, en pointtæller og hvilket level jeg er. Men der er mere, for i højre side er der plastret et minikort op, hvordan min makker har det, status på mine specielle kræfter, hvor mange granater og knive jeg har tilbage, og hvor meget ammunition jeg har.
Jeg bliver nærmest stresset over al den information spillet prøver at give mig på en gang.

Her ser vi en tilsvarende situation i Wolfenstein 2: The New Colossus. Dejligt meget af billedet er fri fra HUD elementer, og på trods af, at jeg samler liv op, så er notifikationerne ikke nær så forstyrrende. Fjenden ude til højre har jeg faktisk ikke set endnu, fordi der ikke hænger en grafik over ham, som ikke blender ind i resten af billedet, og som baret viser mig, hvor meget energi han har tilbage.
Det er sjældent, at jeg tillader mig at brokke mig over et spils visuelle side, fordi der kan være mange grunde til, at det ser ud som det gør. Men i Wolfenstein: Youngblood er de forstyrrende HUD dele kun puttet ind for at gøre spillet mere brugervenligt – og så virker det modsat. Ærgerligt når banedesignere og teknikere har skabt et så flot spil iøvrigt.
Der findes masser af værre eksempler derude, og også bedre. Tag for eksempel Dead Space.

Ingen tekst nogen steder, eller mærkelig grafik der er blevet klistret på billedet. Visceral Games fik den glimrende ide, at lade heltens dragt vise al den information man har brug for. Denne løsning kan selvfølgelig ikke bruges i alle spil, men for søren hvor ser det godt ud, og er mere uhyggeligt, fordi man ikke bliver forstyrret hele tiden.
Et af de værste eksempler på et HUD, var i det forfejlede Battleborn. Alt blev vist på skærmen samtidig, og ingen vidste hvad der foregik.

Et HUD betyder mere, end man tror. Det kan faktisk være spilødelæggende. Gjort rigtigt gør det uden tvivl spillet bedre, og mere (pas på! Udvikler bullshit incoming) immersive… Men som regel, kan (heldigvis) man slå det hele fra…
Wolfenstein: The New Colossus – 2017
Wolfenstein: Youngblood – 2019
Udvikler: MachineGames
Dead Space – 2008
Udvikler: Visceral Games
Battleborn – 2016
Udvikler: Gearbox Software